Laptop & Windows 7

Friday, August 7, 2009


my new OS - Windows 7 RC

Kali nie nak post pasal Windows 7 lak. Tentu ramai yang dah guna version BETA atau RC (Release Candidate). Aku nie nak kata paham sangat pasal benda nie x la sangat. Tapi aku buat post nie berdasarkan review yang dah aku baca dekat blog JOMPHP ngan KILLVEARN. Sungguh arif beliau berdua nie pasal windows.

Semalam aku dah install Windows 7 RC (menggunakan key yang sah - microsoft bg) dalam lappy aku. Aku buang semua OS aku sebelum nie Windows XP dengan Ubuntu. Walaupun agak sayang dengan kedua-dua os tu, aku relakan demi mencuba benda baru. Dulu vista aku x de la excited camnie nak guna. Vista dulu aku install kat PC aku je. Ternyata Vista mengecewakan aku. Masa mula2 install ok la, tapi bila dah la lama pakai terasa dia punya hampes tu. Nasib baek x install kat lappy aku.

Lappy aku nie memang support kalau nak masuk Vista coz aku nye design nie memang dibuat untuk XP tapi support Vista gak (DELL INSPIRON 640M). Tapi sebab masa install kat PC umah aku tu dah menunjukkan keupayaan beliau untuk berkerja dengan kurang baek, maka aku 'pecat' dia dari PC aku dan 'ambik' XP semula. Ternyata XP bibik yang baek untuk PC aku. Selamat lappy aku kalau dah mesti format lagi dan lagi.

Mengikut yang baca dalam blog Eins (JOMPHP), version BETA dan RC nie akan tamat pada JUN 2010. Atenttion ye pade yang guna version nie, nanti pas abis tarikh nie korang kena la beli Windows 7 yang original atau beli pirate version. Dalam blog dia jugak ada kate sepatutnya full version (rtm - release to manufacturers) akan dilancarkan pada 22 OGOS. Tapi benda nie dah bocor ke laman torrent terkenal (thepiratebay.org). Sape nak g la cari ek.

Aku dah download RTM nye version n belum ada masa nk upgrade agi sebab aku x leh nak extract dia nye file cam Eins ajar. So kena burn dalam DVD dulu la. Tapi DVD writer aku plak rosak, so kena la gi burn umah member aku esok pas2 baru leh upgrade dengan senang hati. Pasal dia product key plak korang x yah risau sebab dekat blog KILLVEARN dia ada bagi link untuk crack menda nie. So apa lagi tunggu, meh ramai pakat guna Windows 7 hok baru nie.

Driver pasal benda nie x yah la risau sebab pas install semua benda ada, sound, graphic card, wireless. Sekalipun benda nie x de, driver vista pon boleh je masuk sini. Sepanjang aku guna nie satu je poblem, tapi kecik punya hal la, tiap kali aku nak connect internet kena setup internet protokol dulu. aku guna stremix tapi guna modem usb, tu sebab jadi gini kot, gpon driver dia tok xp. walaupun dah save, pas restart dia akan reset ke default.

p/s: sape ase nak pakai tapi susah nak donlod, gtau la aku, nanti leh aku tlg burn n anta, tapi cas le sket.

11 comments:

sharamli
Friday, August 07, 2009 7:56:00 AM
 

kal0 anta kat i ad cas x?

Zura Tahir
Friday, August 07, 2009 7:04:00 PM
 

lemah bahasa computer nie...yg th chatting...blog...email...m.excel,word,p.point..& yg sewaktu dgn nye...:D

imHepPie
Friday, August 07, 2009 8:49:00 PM
 

huisshh mende pe neh sumpah x paham huuuu...

Liyana Lunia
Friday, August 07, 2009 11:26:00 PM
 

lappy aku bole pkai ke win 7? best ke win 7 ni? heeee
ape lagi, kt unisel nnt la aku suro ko buat HAHAHAHA

tp lappy aku boleh ke?

emak
Friday, August 07, 2009 11:52:00 PM
 

mntp2..kna try jgk

mamai,wana,awiE,faten
Saturday, August 08, 2009 6:20:00 PM
 

rmi yg kate best,,tp mls la mau brtukar,,haha

Kuwe
Sunday, August 09, 2009 12:25:00 AM
 

haih..kawe reti on ym pah bukok blog.bendo2 lagu ni kawe tok reti mana.tubik window 18 pom,pah mapuh toktau jugok

MissGAZA (FasihahAdnan)
Sunday, August 09, 2009 9:36:00 PM
 

hah!
window 7 mmg best..
kujuga guna win7.
dari xp to win7..
pergh..
beza banyakla!!
jadi laju smacam je lappyku..
=)



korang yg x try tu rugila..
hehe
=P

mohdisa
Monday, August 10, 2009 12:05:00 AM
 

tahniah...dah berjaya yerk activate windows 7 rtm ni yerk? nama aku takda pun...hehe

Anarm
Monday, August 10, 2009 9:12:00 AM
 

nama aku pn xde.. ini tidak adil..
hahaha..

annamir
Thursday, September 10, 2009 9:33:00 PM
 

Windows 7 memang the best!!
Oleh itu suka saya nak kongsi, kepada yang berminat untuk guna Kaspersky Antirus (original) lesen percuma 6 bulan! Yer, PERCUMA!! Maklumat lanjut bolehlah baca kat sini:

http://annamir.via.my/2009/09/kaspersky-anti-virus-for-windows-7-free.html

Sharing is caring =)

Post a Comment

JOM BELI MURAH MURAH